KLAR FOR EN LØPEØKT? | ukas intervall

Det er fredag, og jeg er vel ikke alene om å nyte sola som har stått høyt på himmelen de siste ukene. Vanskelig å komme seg inn for å løpe, men samtidig kan det også være redningen når tempen ute er nærmere 30 grader! Her kommer ukas intervall!

Har du enda ikke meldt deg inn i min gratis løpegruppe på Facebook anbefaler jeg deg å gjøre det om du vil begynne å løpe, finne løpegleden eller liker å løpe. Den heter Treningsfrue Løpegruppe. Har du lyst å bli med i treningsgruppen min heter den Treningsfrue Treningsgruppe.

Trening på denne intensiteten er effektivt for å øke mitt maksimale oksygenopptak, og på sikt vil det gjøre at jeg kan løpe fortere uten at jeg produserer for mye melkesyre og blir «stiv» i muskulaturen.

Ukas intervall

Oppvarming

Still møllen på 1,5 %-2 % stigning og varm opp med lett jogg de neste 10-15 minuttene før du setter skikkelig i gang! Hvor lenge er helt opp til deg selv og hva du er vant til, men selv synes jeg at jeg må ha minst 10 minutter.

Hoveddel
  • 9×4 minutters drag med 1 minutt aktiv pause mellom hvert drag
  • 2 % stigning
  • 9-10 km/h
Slik gjør du:

Du løper 4 minutter, har pause (aktiv hvile) i 1 minutt før du løper 4 minutter igjen. Dette skal du gjøre 9 ganger, altså 9×4 min som er 36 minutter med løping + 9 minutter totalt med aktiv hvile. Dette er en skikkelig svettefest!

(Denne økta går fint å løpe ute også så du trenger ikke å gå inn på mølla om du ikke vil det!)

Avslutning

Gå rolig de siste 5-10 min før du klapper deg selv på skuldra!

For mer inspirasjon følg gjerne løpegruppen min på Facebook: Treningsfrue Løpegruppe her. Min YouTube finner du her og Facebook siden min her.

Camilla

 

UKAS ANTREKK

Inneholder en annonselenke

Det er torsdag og uka er snart gått. I helgen skal jeg på fotballcup med gutta mens Jørgen skal løpe Barskingen. Det er et løp i Rakkestad som Jørgen har løpt to eller tre ganger. Han og teamet har vunnet hvert år så håper det går veien i år også, det fortjener han!

Ellers har uka bestått av mye jobb, video (kommer masse mer film fremover sammen med gutta krutt fra @achievedmedia), trening og en løpeøkt. Ikke mye intervall og løpeturer på meg de siste ukene, men jeg har slitt med hosting de siste ukene så jeg valgt å lytte til kroppen. Blir andpusten bare av å tenke kardio, men det skal bli godt å få inn noen løpeturer igjen! Gled dere til morgendagens intervaller i morgen btw!

I forrige uke var jeg på bursdag hos fineste Julia, og siden mange av dere har etterspurt antrekket jeg hadde på meg har jeg like greit dedikert innlegget til akkurat det. Kanskje ok å se noe annet enn treningstøy innimellom? Liker jo å pynte meg når anledningen byr seg!

Jeg elsker leopard mønster, og jeg tror jeg så Lene Orvik ha på seg dette skjørtet på Instagram. Bare måtte ha det! Bestilte det fra Miinto (link under) og er veldig veldig fornøyd. Kostet ca 1600 kr, men absolutt verdt hver krone. Det passer jo til alt!

Ellers ble det både en Tiger of Sweden T-skjorte og noen hvite sneakers fra Superga. T-skjorten er så enkel, men samtidig veldig stilig til både skjørt, jeans og olabukse så den kommer til å bli en favoritt gjennom sommeren. Elsker halsen på den. Skoene har litt høyde, men selv om jeg er 180 cm er det jo fint å ha litt høye sko for det. De ble super kule til og jeg fikk tonet ned antrekket litt fra å gå med høye hæler.

Tiger of Sweden T-skjorte her (annonselenke) || Ganni skjørt her || Superga sneakers her

Da er det bare å glede seg til intervallene i morgen! Her skal det grilles og koses før jeg pakker for fotballhelg!

Camilla

 

DU MÅ IKKE ALLTID VÆRE BEST

Det er mange av oss, meg inkludert som setter skyhøye krav til oss selv både når det gjelder jobb, trening og familie. Vi skal strekke til på alt, være super foreldre som er tilstedet på både dugnad, treninger og kamper, vi skal helst lage middag fra bunnen av hver dag og selvfølgelig få til en treningsøkt før man omtrent legger seg i koma på kvelden. Livet er ikke alltid slik, for det er faktisk rom for feil, mangler, forglemmelser (som dugnader og foreldremøter…har skjedd noen ganger for å si det sånn) og unnskyldinger som at «i kveld vil jeg gjøre alt annet enn å trene.» Du aner ikke hvor mange ganger jeg har laget Toro pose-kake til 17 mai, bursdager og andre sammenkomster, hvor mange foreldremøter jeg har glemt, eller for ikke å snakke om dårlige unnskyldninger for å trene. Det er mennskelig.

Jeg tror det viktigste er å lytte til hva en selv klarer, orker og har tid til så får det være godt nok. Vi trenger ikke være gode i alt. Det er mye jeg skulle ønske jeg kunne bli bedre i, men samtidig forsøker jeg å stoppe opp innimellom å være takknemlig for de jeg har rundt meg, det jeg har oppnådd og hvordan jeg har generelt har det i livet. For livet; det raser avgårde i rekordfart.

Jeg ble så stolt av tvillingsøsteren min Cathrine i går (@shapeupcathrine) som virkelig turte å sette ord på hva hun følte under gårsdagens løpetur. Vi trenger mer av det, og jeg skal selv bli flinkere til å dele selv de tyngre dagene. Det er ikke sånn at alle løpeturer føles bra, og at alle treningsøkter bare fyker unna med et smil om munnen. Jeg har også drittøkter, dager hvor jeg er deppa, lei meg, ensom og overhodet ikke har lyst å trene. Jeg har tissa på meg under løpeturer, sat med ned og grått etter bare noen kilometer med løping og jeg har prioritert sofaen fremfor en treningsøkt.

Det er menneskelig. Livet skjer innimellom, og det er helt greit.

Søs etter gårsdagens løpetur – stolt av henne jeg!

Cathrine skrev i går:

«Det legges ut utallige bilder på IG om hvor deilig løpeturen var (inkludert meg selv; les; herlig etterpå, og det er det) Det skal sies at jeg puster og peser meg gjennom alt fra 3-5-8 kilometer hver eneste gang. I dag var jeg fristet til å gjøre alt mulig annet…Men det som fikk meg ut på dagens lille løpetur i skogen var følelsen etterpå (mestring) OG tanken på at det er summen av alle løpeturene som vil gjøre meg bedre. Inkludert dagens lille løpetur på kun 2,5 km. Så kom deg ut og løp i ditt eget tempo og så langt du orker. Ikke sammenlikne deg med andre enn del selv».

Amen to that.

Camilla

 

PERFEKT GRILLMAT | med søtpotet

Har du forsøkt å servere søtpotet til grillmaten? Utrolig godt, og den søte smaken passer veldig godt til grillmat og en eventuell salat. Her kommer oppskriften på sprø søtpotetfries.

Vi griller hver dag nå som sola skinner, og i dag ble det svin, salat og potetsalat. Potetsalaten bruker vi egentlig på pølse i brød, men det er greit å spise opp restene også. For et par dager siden lagde jeg søtpotet til grillspydene, og fy så godt det er. Søtpotet er jo en populær frukt, (og den har lang holdbarhetstid!), men jeg har en tendens til å glemme å kjøpe den. Nå er den kjøpt inn, og dette skal jeg lage mer av. Du kan også lage søtpotetmos om du heller vil det, enkelt og super godt!

Sprø søtpotetfries

  • Start med å skrelle søtpotetene og kutt de opp i i lange pommes frites størrelser. Gjerne ha de litt tykke – jeg synes de smakte best da. Deretter legger du de i kaldt vann i kjøleskapet så lenge du kan, gjerne 6-8 timer om du har tid. Jeg har variert tiden om jeg har veldig dårlig tid, og det funker det også.
  • Sil ut vannet og legg de i en plastikkpose. Hell deretter 2 ss maizena og en god del olje oppi posen. Rist godt til alt har blandet seg for deretter å legge de på stekebrett med noe mellomrom. Viktig at de ligger fra hverandre. Strø over litt maldonsalt og stek de (i midten) på varmluft 250 grader mellom 15-20 minutter. Jeg endte opp med å sette platen øverst det siste minuttene bare for å få de litt ekstra stekt, men pass på at de ikke brenner seg!

Vi grillet enkle grillspyd med fersk sopp, paprika og marinert kylling servert med avokado, kesam, tomater og lime. Mer trenger du ikke, og dette kan kanskje bli grillmaten i morgen?

Dagens trim

Jeg må bare si at jeg er så stolt av Leo som begynner å bli en stor gutt. I dag var han med pappa på sin første motbakkeintervall i slalombakken like ved oss, og det første Jørgen sa når de kom hjem var at han grusa mamma. Han holdt 7 runder (!!!) og jeg tror ikke jeg har klart så mange selv, så jeg blir nødt til å legge meg i hardtrening her. Ble knebøy og ekstra vekt påå trappa før sengetid i hvertfall. Lurer på når jeg ikke klarer dette lengre…!

Sjekk også den nye YouTube filmen jeg har lastet opp her!

For mer inspirasjon følg gjerne løpegruppen min på Facebook: Treningsfrue Løpegruppe her. Min YouTube finner du her og Facebook siden min her.

Camilla