NÅ BEGYNNER REISEN OG JEG SIER FARVEL

I dag begynner reisen mot 80 grader nord, og uten noen mulighet for å få wifi eller 3G blir jeg tvungen til en aldri så liten detox-rehab-offline til neste fredag. Spent? Ja! Klar? Ja! Så da vet dere at det ikke har skjedd meg noe siden jeg nå logger av noen dager, men lover å ha masse å fortelle dere når jeg kommer hjem igjen. Om ikke isbjørnen har tatt meg da, haha..

Dagen i går var helt fantastisk og selv om vi ikke har startet selve turen enda har vi rukket å oppleve mye på kort tid. I går var det topptur etter frokost, besøke verdens søteste valper, shopping, trening, restaurantbesøk og chill. En fin dag og en fin start på denne turen vi nå skal på!

I dag går ferden videre og vi skal ta båt mot 80 grader nord. Skal fortelle dere mer om denne turen når jeg kommer hjem, og jeg skal jammen prøve å lage en videofilm til dere også!

Lag deg en super dag og uke så snakkes vi fredag! Bruk gjerne bloggen som et oppslagsverk på matoppskrifter, treningsinspirasjon og ikke minst motivasjon på intervaller og løpeturer. Enkelt å søke seg frem oppe i meny feltet!

Klem Camilla♥

Er du glad i å løpe eller vil finne løpegleden sammen med nesten 2000 andre må du melde deg inn i løpegruppa mi her på Facebook. Helt GRATIS!

 

UKAS ANDRE LØPETUR OG SVALBARD

Siden jeg skulle reise til Svalbard i går ble det ingen hviledag mellom intervallene og heller ikke tid til å trene styrke. Så ukas andre løpetur ble unnagjort i går på mølla.

Ukas løpetur unnagjort

Litt frustrende å ikke få til en styrkeøkt denne uken heller, men jeg bare måtte prioritere løpingen min i går siden jeg nå skal være på farten de neste 11 dagene. Svalbard venter med fottur og midnattssol og med en heavy sekk på ryggen skal nok denne skrotten få kjørt seg på tur!

Ukas andre løpetur var 90 minutter lett jogg i lav sone, altså sone 1 + 2. En ufattelig digg løpetur om du gjør den ute, og vanligvis pleier jeg å løpe til en hytte i skogen og tilbake. Har en tendens til å glemme både tid og sted når jeg løper i skogen. I går måtte jeg manne meg opp til å løpe økta på mølla, for med reisefeber og altfor mye å gjøre før avreise så det ut som eneste mulighet for å få fullført. Klarte jeg 90 minutter på mølla uten stopp!? Joda, det fikk jeg til vet du så en aldri så liten rekord der, for 90 minutter på tredemølla er sykt lenge. Ble to episoder av Criminal Minds toppet med et par sanger på slutten som virkelig fikk meg til å ville speede opp de siste 10 minuttene. Følte meg full av energi, og følte faktisk jeg kunne løpe enda lengre og enda raskere!!!! Skikkelig løpeglede💗

Her ser dere pulsen min under de 90 minuttene jeg løp. Hastighet varierte fra 6,5 – 7,5 og 2% stigning. Anbefaler virkelig å ta denne økten ute om du kan, og tilpass lengde etter hvor mye du har løpt fra før. En lang økt dette her.

Søster reunion på flyplassen

Siden flyet mitt gikk 17.25 og søs kom fra Spania 15.00 så jeg mitt snitt til å gi henne og familien (som jeg har savnet i over 2 uker!) en klem før jeg selv dro. Ble en is, noen klemmer og avskjedstårer (nummer to den dagen siden jeg også hadde sagt hadet til gutts mine. 11 dager er lenge for en mamma!), men veldig kos å se de igjen! Jentene hennes er jo som mine egne og jeg tror også de ser på meg selv som en ekstra bonusmamma til tider.

Det gikk nesten galt igjen

Må le litt, for hver gang Gunn og jeg reiser på tur skjer det alltid noe! Denne gangen startet jeg med at hele min nye Dior foundation hadde rent ut i hele toalettvesken. Herregud, sånn foundation er grusomt å få av på både sminkekoster og pannebånd så jeg endte opp med å kaste hele dritten. Tenkte jo at jeg kunne kjøpe ny på taxfree. Bruker en god halvtime der og kommer til kassen.

«Skal du til Longyearbyen?» sier han?

«Ja» sier jeg litt forundret.

«Da får du ikke kjøpe taxfree» sa han med et tonefall som synes litt synd på meg. Fader det visste jeg jo ikke så jeg måtte pent levere varene tilbake. Sånn er det når du ikke gjør hjemmeleksa di i forveien!

Heldigvis hadde jeg med pass! For selv om Svalbard er Norge måtte vi fly fra utland. Kom 5 minutter før boarding og hva møter oss? En helvetes lang kø inn til passkontrollen! Igjen! Stressa, varm og klam på både føtter og kropp gjorde vi oss klare for «kamp» i køen. Men det gikk heldigvis raskere enn vi trodde så slapp å bruke noen spisse albuer. Kom oss om bord og jeg sovna tvert! 3 timer senere landet vi på Svalbard. Helt magisk!

Nå skal vi utforske en dag her i Longyearbyen før vi drar på tur, og er jeg heldig får jeg til en økt før vi drar videre i morgen! Dere får følge med på snap og instastory inntil vi mister wifi’n. Ble fortalt at vi skulle være 8 dager uten, men lever i håpet om at jeg kanskje kan gi dere noen små videosnutter i hvert fall i begynnelsen av reiser. Har også satt noen tidligere innlegg på repost på FB slik at dere får litt forskjellig innlegg mens jeg er borte!

Lag deg en super dag!

Camilla

 

HYTTA VÅR | straks ferdig

Den følelsen når du kommer inn i den nye hytta vår og kjenner duften av nytt treverk. Ting begynner å komme på plass her på Mosetertoppen, og endelig kan vi si at hytta er innflytningsklar! Sofa og sofabord kommer til uken, og verandaen foran kommer om ikke så lenge. Stas!

Jeg må nesten klype meg litt i armen, for nå er hyttedrømmen vår endelig blitt virkelighet. Jørgen og jeg reiste opp på fjellet mandag uten barn, og hadde tre herlige dager for oss selv. Inkludert en topptur til Besseggen, men det skal jeg skrive mer om litt senere, for bildene fortjener et innlegg i seg selv.

Kan ikke huske sist vi var på tur alene, så dette var noe vi begge satt stor pris på selv om savnet etter barna alltid er der. Litt rart det der, for med en gang jeg er uten barn noen dager savner jeg stemmene og kosene deres. Men vi har godt av å kjenne på det innimellom.

Hytta har akkurat fått beis, og nytt strøk venter til høsten. Med torv på taket ble den utrolig fin, og jeg gleder meg til mange år her sammen med familie og venner. Det som er fint med Hafjell er jo at alle årstider kan benyttes. Telt, fiske, sykling på sommeren og langrenn og andre vinteridretter på vinteren. Helt perfekt for en relativ aktiv familie som oss.

Det beste av alt er at jeg finner en annen ro på hytta enn det jeg har hjemme. Jeg senker skuldrene og klarer virkelig å slappe av. Gleder meg til flere helger og ferier her! ta en titt på noen av bildene jeg tok onsdag; hva synes dere?

De to siste bildene er fra hemsen hvor vi kan ha en familie på 4 eller 4 venner på besøk! Ellers har vi totalt 9 sengeplasser så det er god plass til overnatting.

Camilla

 

UKAS FØRSTE INTERVALL

God morgen alle sammen! Jeg tenkte egentlig å lage dette innlegget i kveld eller i morgen, men ettersom flere ville ha den nå kjører vi på! Jeg reiser til Svalbard i morgen, men får unna to økter denne uken som jeg lover kommer på bloggen. Ellers er jeg uten nett noen dager (fra fredag morgen til fredag uken etter) så dere får klare dere selv den uken! Jeg skal reposte litt eldre innlegg på både gode intervaller dere kan løpe, men også oppskrifter! 

Dagens intervall

Oppvarming

Rolig oppvarming i 10-15 minutter, 2% stigning, 5-6-7 km/h (rask gange og lett jogg)

Hoveddel

Intervaller på mølle 6,8,10,8,6 min med 2 minutters pause. Løp på 9 km/h og 2% stigning

Slik gjør du:
Etter oppvarmingen starter du med første draget som er på 6 minutter i 9km/h og 2% stigning. Deretter har du 2 minutter pause, aktiv hvile hvor du går på mølla. Deretter begynner andre draget på 8 minutter før du igjen tar 2 minutters pause. Slik fortsetter du helt til du har gått gjennom alle de 5 dragene.

Nedtrapping

Rolig jogg/gange i 5-10 minutter før du er ferdig.

Da er det bare å sette i gang! Har du lyst å løpe ute i skogen eller den faste runden din er det bare å ta denne ute i det fri! Lykke til!

Legg deg gjerne til i den nye GRATIS løpegruppen min på Facebook her. Deles masse motivasjon for deg som liker eller vil begynne å løpe!

Camilla

 

HARDESTE INTERVALLEN HITTIL

Dette var uten tvil tidenes intervaller, og jeg tror aldri jeg har svetta så mye som i går. Flere har ventet spent på denne så her kommer den endelig!

Jeg har hatt 3 løpeøkter denne uken, null styrketrening men i tillegg en topptur på Besseggen på 6,5 time. Beina har fått kjørt seg og jeg er super fornøyd med ukas innsats! Intervallene jeg hadde i går er uten tvil den tøffeste keg har hatt, og om det skylder at beina var litt gåen fra før eller om det var de 4 hvitvinsglassene jeg drakk dagen før vet jeg ikke. Men intervallene er unnagjort og jeg er rett og slett dritfornøyd! Speilet ettersom at Jørgen  mente jeg begynte å ta han igjen. Han synes intervallene mine begynner å bli tøffe. Motivasjon å høre det fra han!

Forrige ukes 3 løpeøkt så slik ut

Oppvarming

10 minutter med oppvarming på mølla, 2-4 % stigning og rask gange, lett jogg 5-6-7 km/h.

Hoveddel

6 % stigning, 11 km/h og 3,4,3,4,3 minutter med løp. 2 minutters pauser mellom dragene.

Det vil si at du løper 3 min på den fastsatte stigningen før du har 2 minutter med pause. Deretter løper du 4 minutter før du igjen har 2 minutter med pause. Slik gjør du til du har gjenomført!

Nedtrapping

Lett gange på 1 % stigning i 5-10 minutter om du orker det. Jeg lå langflat på gulvet og var ikke i nærheten av å klare det før jeg var for stiv😇

Lykke til da – kjør i ditt eget tempo. Dette er kun men som inspirasjon! Følg gjerne den nye løpegruppen min på Facebook her.

Camilla

 

PERFEKT I FERIEN | Fabel

For en gangs skyld la vi bort ipad og musikk i bilen mot lydbok og «Hodeskallegåten, Del 1»  til barnas store begeistring. Litt skeptisk om de faktisk ville sitte stille, men vi fikk oss en positiv opplevelse. Gå ikke glipp av sommerens tilbud til både deg selv og resten av familien. Du kommer ikke til å angre!

Turen til Hamar tar ikke mer enn litt over en time, og gutta skulle være hos besteforeldre noen dager tidligere denne uken mens vi dro på hytta. Gutta har vanligvis Ipad i bilen, og sitter og spiller + hører på musikk. Denne gangen lot vi både mobil og Ipad være igjen hjemme, og gutta lurte fælt på hva de skulle gjøre i bilen.

«Lydbok» sa jeg,… «og dere kan velge». Vi har lastet ned lydbok appen «FABEL» og vi endte opp med å høre på Hodeskallegåten, Del 1. Gutta satt faktisk stille nesten hele veien. Litt annen type underholdning som jeg mener er bra for både barn og voksne. For ikke å snakke om nytteverdien ved å høre på litteratur som det kanskje blir litt lite av til tider. Vi har aldri vært de flinkeste til å lese for gutta, men de liker heldigvis å lese ved sengekanten selv.

Det er blitt litt Ipad i ferien, og selv om vi har faste spilletider synes jeg det er godt å vise de andre alternativer enn spilling på Ipadden.

Nå kan du få teste Fabel GRATIS i 4 uker ved å sende CAMILLA til 2280.

FABEL gjør det enkelt for deg å finne kategori, forfatter eller bok.

Jeg er veldig positiv til lydbøker, og har selv vært flittig bruker av dette siden i fjor sommer. Da lå jeg på båten med min daglige timeout og hørte på bøker uten selv å måtte bla i en bok. Litt lat er jeg, for jeg orker ikke og har ikke konsentrasjonen til å lese bok selv. Da er dette et ypperlig alternativ enten det er i bilen, på løpetur, på sjøen eller på hytta! Akkurat nå hører jeg på «To søstre» skrevet av Åsne Seierstad. Anbefales!

FABEL har mye godt utvalg, og du kan gå inn å lese litt mer her om du er interessert. Jeg har som nevnt hatt tilgang på lydbok i over et år, og synes virkelig det er verdt hver krone.

Frokost på hytta tidligere denne uken

Lag deg en super dag – det skal jeg!

Camilla

 

PANNEKAKER MED BRINGEBÆR TIL FROKOST?

Noen som kan tenke seg å starte dagen med denne fargebunten av en frokost? Proteinrike bringebærpannekaker med frosne bær er alltid en slager, og denne gangen tok jeg frosne bringebær i røren. Magisk godt!

Oppskrift på bringebærpannekaker

2 dl havregryn, lettkokte
1 moden banan
4 egg
Skvett melk
1/2 ts kardemomme
en liten neve frosne bringebær

Miks alt sammen i en blender og stek på middels varme. Når du ser at de bobler på toppen kan du snu de og steke de på andre siden. Pass bare på å ikke steke de for lenge; da blir de fortere tørre. Serveres med frosne bær, yoghurt, kesam eller andre go´saker du enn måtte ha i skapene!

Camilla

 

UKAS ANDRE LØPETUR

Du vet følelsen av å løpe gjennom skogen i flytsonen, fuglene kvitrer og duften av skog river i nesa. i går hadde jeg en ufattelig fin start på dagen sammen med Julia, hvor målet var å løpe i 80 minutter.

Som dere vet skal jeg jo løpe halvmaraton om to måneder, og selv om jeg er drit nervøs har jeg som mål å fullføre med en dose god opplevelse. Jeg har ingen aning hvor fort jeg løper milen på, og jeg har i hvertfall ikke anelse om hvor fort jeg løper 2,2 mil på for det har jeg aldri testet. Lengste distansen er foreløpig 12 km, men jeg tipper coachen kommer til å øke lengden på løpeturene litt og litt gjennom sommeren.

Utfordringen er jo at jeg skal noen uker på ferie, og jeg er en sånn person som liker å følge planen til punkt og prikke. Men, jeg er sikker på at jeg får et opplegg som blir tilpasset både båtferie og hytteferie, men på Svalbard blir det kun fotturer som gjelder. Ikke så interessert i å møte på isbjørn under morgenturen min…haha! Men 11 dager skal jeg overleve, så får jeg heller bare gasse på i ferien.

Julia var med på tur, og sammen skal vi løpe halvmaraton i september!
En rask drikkepause før vi løp tilbake! Turen endte på 11 kilometer så vi var fornøyde!

Ukas andre løpetur var 80 minutter i sone 1,2 og 3. Denne gangen var jeg mest i sone 2, og det er en sone jeg trives veldig godt i. hehe, her kan man prate, le og faktisk kose seg på tur, og flyten jeg får etter et par kilometer gjør så jeg kan løpe dette tempo en god stund. Det føltes faktisk som jeg kunne løpt runden en gang til etter at vi var ferdige i dag. Det er en god følelse.

Belønning fra meg til meg selv
Her ser dere pulsen min gjennom hele turen:

Da er det bare å komme seg ut i skogen for å løpe dere! Er det slik at dere trives best å løpe inne, ute, asfalt eller i skogen? jeg tror ikke jeg vet om noe bedre enn å løpe i skogen så lenge jeg slipper intervallene. De vil jeg helst ta på mølla.

Camilla

 

STYRKETRENING for løpere!

Nå har Benjamin fra Webcoaching skrevet litt om hvordan styrketrening kan hjelpe dere som løper. Det er klart at om du skal bli god på å løpe bør du løpe, men andre treningsformer kan også redusere risikoen for overbelastningsskader. Styrketrening er en smart å trene ved siden av et løpeprogram sier han.

Foto: Lars Bakken @fotobakken
Skrevet av: Benjamin Christensen / webcoaching.no

Hvordan kan styrketrening hjelpe løpere?

Løping er en populær aktivitet, og sommeren er en flott tid å løpe utendørs. Om du ønsker å bli en god løper er det klart viktigste at du øver på å løpe, og at du legger opp treningen på en smart måte. Om du først har det i boks, så er det andre treningsformer som kan hjelpe deg til å bli en bedre løper, og redusere risikoen for overbelastningsskader. Styrketrening er en av de smarteste tilleggene til et godt løpeprogram.

Ved å trene styrketrening kan du bli mer eksplosiv og øke prestasjonen på korte sprinter, samtidig som den gjør kroppen din mer energieffektiv når du løper lengre. Du vil altså ha mer trøkk i frasparket når du trenger det, men også bruke mindre energi per steg når du løper langt. Når du løper belastes føtter, legger, knær og hofter repetitivt. Så lenge mengden løping tilpasses til din kapasitet vil dette føre til at du tåler mer og mer løping, men dessverre er det ikke uvanlig å få overbelastningsskader i disse områdene når man løper. Styrketrening kan være med å herde disse områdene, slik at du tåler løpingen enda bedre.

Styrketreningen bør være fokusert mot områdene som er viktig for fremdrift ved løping, og de områdene som det er vanligst med overbelastningsskader. Derfor vil trening av legger, lår og hofter prioriteres. Tren gjerne overkroppen i tillegg, men for løpingens del er det ikke viktig.

Øvelser for legger:

Tåhev i benpress
Ettbens stående tåhev
Sittende tåhev i leggapparat

Øvelser for lår:

Benpress
Knebøy
Utfall bakover
Gående utfall
Lårcurl

Øvelser for bakside hofte:

Rumenske markløft
Hip thrust
Ettbens hip thrust
Kickbacks

Øvelser for forside hofte:

Hoftebøyning med strikk
Hoftebøyning i kabel


Har du lite erfaring med styrketrening kan du velge to øvelser fra hver kategori, og trene en med litt tyngre vekter og 8-12 repetisjoner, og den andre litt lettere med 12-15 repetisjoner.

Har du en del erfaring med styrketrening fra før kan en av øvelsene trenes med 5-8 repetisjoner, og den andre med 8-12 repetisjoner.
Avhengig av tiden du har tilgjengelig til å trene styrketrening utenom løpingen vil en til to treningsøkter per uke med 6 sett per muskelgruppe i uken være tilstrekkelig om du ikke har trent styrketrening fra før av. Har du trent en del styrketrening før kan du sikte mot 12 sett per muskelgruppe.

Forslag for en løper med moderat treningserfaring med styrketrening og to styrkeøkter per uke. Ideelt trenes øktene på egne dager uten kondisjonstrening, eller på et annet tidspunkt på dagen enn kondisjonstreningen. Øktene trenes med 2-3 dager mellomrom. Øvelsene utføres med 2-3min pause mellom hver sett. Om ønskelig kan trening for overkropp eller kjernemuskler trenes i pausen mellom benøvelser. Når du klarer alle settene med øvre repetisjonstall, øker du vekten ett hakk.

Dag 1:

Knebøy 4×5-8
Hip thrust 4×8-12
Hoftebøyning med strikk 3×8-12
Ettbens stående tåhev 3×8-12

Dag 2:

Utfall bakover 4×8-12
Rumenske markløft 4×5-8
Kickbacks 3×8-12
Sittende tåhev i apparat 3×12-15

Da er det bare å ta til seg tips og gode råde jenter og gutter! Jeg lærte i hvert fall mye her, og Benjamin er super flink.

Ønsker dere en nydelig fredag og god helg!

Camilla

 

SNART DRAR JEG

Jeg kan ikke fatte og begripe at dagen snart er her, og nå er det ikke mange dager til avreise. Onsdag neste uke går turen til Svalbard og der skal jeg være frem til slutten av juli. Uten internett, men med flott natur og forhåpentligvis mange gode opplevelser! Det er fortsatt noen ledig billetter om du spontant har lyst å henge deg på!

I samarbeid med Hurtigruten Svalbard skal jeg sammen med venninnen min Gunn reise på  SPITSBERGEN BLOMSTRAND FOTTUR MED CRUISE. Et 9 dagers eventyr hvor vi skal oppleve alt fra arktisk dyreliv, fotturer på isbreer, fjelltopper, seiltur med MS Nordstjernen og et opphold i Kongsfjorden på Blomstrand. I tillegg blir det brevandring, midnattssol og isbjørnvakt om natta som jeg er skikkelig spent på. Håper vi ser isbjørn!

Jeg har allerede begynt å pakke sekken, og det er jo ikke lite man skal ha med seg! Men nå får jeg prøve å pakke smart, for jeg gidder jo ikke bære mer enn jeg må. Jeg har heldigvis fått en fornuftig pakkeliste som jeg prøver å følge til punkt og prikke!

Ukas tur til Besseggen ga mersmak til flere flotte naturopplevelser, og neste mann ut er Svalbard sammen med Gunn!

Etter ukas fottur på Besseggen gleder jeg meg bare enda mer til Svalbard. Hadde det vært opp til meg kunne jeg vært på en fjelltopp, på hytta eller bodd i telt mye oftere. Det å koble ut hverdagen og nyte naturen er noe jeg har setter mer og mer pris på i voksen alder, og målet er å få barna til å oppleve dette sammen med oss i fremtiden.

Kjenner selvsagt litt på det å være borte fra familien i 11 dager, men jeg er veldig klar for tur, og ikke minst klar for mange fine opplevelser på Svalbard. En tur som definitivt kommer til å bli et minne for livet. Det er fortsatt ikke for sent om du vil kaste deg på tur enten med oss eller senere avganger i august!

Copyright: Spitsbergen Travel/Hanne Feyling
Litt praktisk info om turen:

Pris: kr. 24.990,- | Varighet: 9 dager / Vanskelighetsgrad: God fysisk form

Datoer:

20. juli – 28. juli 2017 (dette er min avgang)
27. juli – 04. august 2017
3. august – 11. august 2017

Les mer her om turen vi skal på!

Noen av dere som har vært på Svalbard tidligere eller som har lyst å reise dit?

Camilla