Min første intervalløkt i motbakke gjennomført!

Vil du ha best mulig utbytte av treningen på raskest mulig tid? Da kan intervalltrening være løsningen! 

Til helgen braker det løs med Tough Viking og i den forbindelse prioriterer jeg litt mer løping denne uken. Startet uka med en intervall på mølle og den kan du lese mer om her. Det er viktig å samle opp masse energi og overskudd før et slikt løp samtidig som man må få noen løp i beina. Nå er de tyngste unnagjort og jeg skal kun kjøre en rolig løpetur med lav intensitet fredag.

Jeg kan faktisk si at jeg i dag har kjørt min første intervall i motbakke. Har aldri før testet dette og jeg er heller ikke så glad i å ha det vondt når jeg løper haha! Men snille Julia kom 7.30 for å henge seg på og vi fikk kjørt både rumpe, lår og kondisjon.

Motbakkeintervall

Lett oppvarming 15 min, enten et par helt rolig drag eller om du faktisk løper til stedet hvor bakkene er. Husk å prioritere oppvarmingen da denne er viktig før en slik økt.

1. drag var på 45 sek min og rolig jogg ned til start
2. drag var på 45 sek min og rolig jogg ned til start
3. drag var på 45 sek min og rolig jogg ned til start
4. drag var på 45 sek min og rolig jogg ned til start
5. drag var på 45 sek min og rolig jogg ned til start

Når jeg sier rolig jogg ned til start ble det rolig jogg/rask gange på ca 1,5 min før vi startet igjen. Pass på å ikke løpe for raskt ned til start da det er meningen å hente seg litt inn igjen samtidig som du må tenke på å unngå skader. Hvor fort pulsen synker i «hvile» perioden avhenger av hvor godt trent du er. Så mål dette gjerne nå og kanskje om noen mmd igjen. Det skal jeg!

Meningen med disse bakkeintervallene er å holde samme fart på alle dragene selv på siste drag. Klarer du ikke det har du trolig startet for hardt ut og det straffer seg på slutten. Pass på å finne et tempo som er overkommelig ellers er det fort gjort å stivne. Jeg gjorde det på siste draget og det kjentes for å si det sånn, men med denne type intervaller får du trent ute, du får trent styrke i rumpe og lår samt bedret kondisjonen din. Vinn vinn♥

Vi burde hatt en rolig jogg hjem men jeg hadde dårlig tid så kastet meg i bilen for å rekke hjem. For meg var dette en tøff økt og det tar tid å venne seg til slike harde intervaller.

Hva har jeg lært?

Ikke start for hardt ut med spurten da dette straffer seg på de siste dragene. Du skal ligge på 90-95% av makspuls så tungt er det definitivt. Men er du god på å varme opp, måle puls og ta lærdom av hver økt kan dette være både målbart og moro ettersom intervallene blir flere. Jeg er faktisk småkvalm as we speak så hardt nok for denne skrotten!

Ble du inspirert til å finne en bakke å løpe intervaller nå? Jeg håper det♥

Camilla

4 kommentarer

  1. Hvor er løpevesten fra??

    1. treningsfrue

      Det er en løpesekk – den er fra Asics! :)

    2. treningsfrue

      Løpesekk fra Asics :)

  2. Ja, hvor er løpevesten fra?:-)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *