GÅRSDAGENS BAKKEINTERVALLER!

Den følelsen når du kliner til med en intervall i motbakke på mølla og faktisk klarer mer enn du hadde sett for deg!

Hei dere! Først må jeg bare si tusen takk for alle de flotte hilsningene på bursdagen min i går. You rock, for det er jo ekstra stas å få en liten oppmerksomhet når man har bursdag. I hvert fall synes jeg det.

Etter en lang dag på fotballbanen var det godt å få svetta litt på mølla. Meningen var at jeg skulle løpe motbakke i skogen, men det var så utrolig dårlig vær så jeg tok økta inne. Men denne intervallen kan du enten gjøre ute eller inne på mølla, OK? Svett som fy, mestring på høyt nivå og småkvalm etter økta. Tyder vel på en bra økt tenker jeg!

Intervall i skogen

Rolig jogg i 15 minutter før du starter intervallene.

Motbakke/kupert terreng gjerne med hinder som trestokker, steiner ol. Løp følgende: 3,4,5,4,3,3 min med 2 min pause mellom dragene. Det vil si at du først løper 3 min i motbakke for så å ha 2 min pause. Aktiv hvile, lett jogg. Så er du på 4 min igjen før nok en pause på 2 min. Etter økta avslutter du med lett jogg i 10 min. Denne er jo fin i skogen for her vil jo intervallene bli litt ulike siden bakkene og løypa er ulik, evt om du finner deg en bakke som du løper, men husk at du på det lengste skal holde ut i 5 min. Da kan det være greit med en løype!

Intervall i motbakke på mølla

Start med 15 min lett jogg i stigning 3-4%. Jeg hadde hastighet 6-7-8. Deretter følgende drag:

6% stigning, 10 km/h og 3,4,5,4,3,3 min med 2 min aktiv hvile (det vil si rolig til rask gange)

Målet med denne økten er å få mange minutter i sone 4 og 5. Å jobbe i disse sonene er effektivt for å forbedre hjertets evne til å transportere oksygen. Som igjen er viktig for å prestere i utholdenhetsidretter

Pyramide med 3,4,5,4,3 er en fin måte å få noen litt lettere drag som oppvarming, tøft i midten og deretter tyne ut det siste på litt kortere drag til slutt.

Herregud så sliten jeg var, og svetten bare rant! Men det er så mestring å kjenne at man klarer dette for jeg merker jo at hodet psyker meg litt ut. I tillegg hjelper det å ha en god podcast på øret for da glemmer jeg tiden litt! Hvem vil prøve? Ta gjerne ditt eget tempo om det er raskere eller langsommere! Viktig å kjenne etter hva som funker for deg!

Konkurranse: Vil du VINNE et brett med Njie proteinshake sjokolade? Legg igjen en kommentar med JA på det delte Facebook innlegget her. Trekker en vinner neste søndag! 

Ha en fantastisk mandag!

Camilla💗

6 kommentarer

  1. Tone B Grytten

    Så inspirerende å lese bloggen din! Jeg er glad i å trene, men klarer ikke å bli glad i å løpe.. Men du oppmuntrer altså <3

    Jeg vil gjerne vinne proteinshaker btw..

    1. treningsfrue

      Så hyggelig å høre – jeg likte ikke å løpe før jeg heller men nå har det liksom snudd seg etter at jeg har mål underveis, vet hva jeg skal løpe og i tillegg henter jeg jo masse inspirasjon fra dere! Veldig hyggelig å høre at jeg oppmuntrer!!

  2. Dette høres ut som en skikkelig syrefest. Mulig jeg drister meg til å prøve senere i kveld.

    1. treningsfrue

      Ja det synes jeg du absolutt skal gjøre:) Får høre hvordan det gikk da!

  3. Testet denne intervallen nå. Digg! Svetten renner, og endorfinene koker i kroppen! Elsker følelsen man har etter intervalltrening. Takk for tips! :)

  4. Elisabeth

    Super intervall! Sikkelig svett etter denne. Kjente det godt i låra på siste intervall! Tusen takk for tips :)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *