MOBILITET | øvelse for hele kroppen

Dette er favorittøvelse nummer en, og denne heter World´s greatest stretch. En dynamisk oppvarmingsøvelse som trener hele kroppen. Test den gjerne ut på stuegulvet, før treningsøkta på senteret eller på ferie – for tung er den uansett!

Det er ingenting som slår en god oppvarming før treningsøkta, og denne øvelsen er en av mine favoritter. har kjørt denne i flere år nå og merker betydlig forskjell, spesielt i hofta. prøv da vel!

Slik gjør du:

Dette er en favoritt, og her får du virkelig trent hele kroppen.

Start i plankeposisjon og sett høyre benet på utsiden av din høyre arm. Her skal du sørge for en god strekk i hoften og innside lår. Hold så denne posisjonen og beveg høyre arm nedover mot bakken langs innsiden på leggen. Åpne godt opp i hoften ved å presse kneet ut til siden samtidig som du har hele foten godt plassert i bakken. Hold denne posisjonen noen sekunder før du beveger høyre arm opp mot taket samtidig som du vrir brystet til siden.

Hold denne posisjonen et par sekunder før du setter armen ned i bakken på utsiden siden av benet. Legg tyngden på kneet i det du beveger kneet fremover. Sørg for å ha hælen godt plassert i bakken hele tiden. Deretter setter du rumpa bakover slik at du får en strekk på bakside lår før du setter det fremre kneet i 90 grader og strekker armene over hodet. Kjenn at det strekker godt i skuldrene før du reiser deg opp og gjentar øvelsen på andre benet.

Gjør denne 6–8 ganger per ben, gjerne 2 sett. Lykke til!

Camilla

2 kommentarer

  1. Hei! Tusen takk for masse inspirasjon, jeg lurer på om denne øvelsen alene er nok oppvarming for en styrkeøkt? Eller bør man gjøre noe annet også?

    1. treningsfrue

      Denne er super for hele kropen, men har du overkropp ville jeg kanskje kjørt en skulder oppvarming i tillegg :)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *