UKAS FØRSTE INTERVALL | lange drag

Ja da var ukas første skikkelig intervall unnagjort, og for å være ærlig ville jeg heller løpt denne ute. Men på grunn av mye snø var det mer fristende å løpe inne denne gangen. Men nå begynner jeg å glede meg til våren!

Oppvarming

10-15 min oppvarming 1-2 % stigning på mølla (dette for å gjøre stigningen mer lik som ute i terreng), rask gange/lett jogg og litt raskere jogg på slutten for å få beina i gang.

Vil bare presisere at dere må styre deres egen fart, for dette er ingen fasit. Jeg skriver ikke så mye om pulssoner og makspuls da mange av dere faktisk løper uten pulsklokke samt kanskje ikke vet sin egen makspuls. Mine intervaller er kun ment for inspirasjon!

Hoveddel

  • 1,5 – 2 % stigning
  • 2 min aktiv pause mellom hvert drag
  • langintervall med samme tempo
  • jeg løp økten på 9,5 km/h (=svettefest)
6,8,10,8,6 min | 2 min aktiv hvile mellom hvert drag (det vil si mellom 6,8,10 min etc)
  • Intervall 1 – 6 minutter
  • aktiv hvile 2 minutt
  • Intervall 2 – 8 minutter
  • aktiv hvile 2 minutt
  • Intervall 3 – 10 minutter
  • aktiv hvile 2 minutt
  • Intervall 4 – 8 minutter
  • aktiv hvile 2 minutt
  • Intervall 5 – 6 minutter
  • aktiv hvile 2 minutt
Slik gjør du:

Løp først et drag på 6 minutter før du tar 2 min aktiv hvile på mølla. Det vil si en lett gange i 2 minutter før du kaster deg løs på neste drag som varer i 8 minutter. Slik jobber du deg oppover og nedover til siste drag på 6 minutter.

Dette er en veldig lang og kanskje litt kjedelig intervall for de som sliter med at tiden skal gå, så har du mulighet må du gjerne kjøre denne ute også! Målet med økten er å løpe i middels intensitet, det vil si i sone 3 for de som er interessert i det.

Avslutning

Avslutt økten med å gå rolig 5 minutter.

For mer inspirasjon følg gjerne løpegruppen min på Facebook: Treningsfrue Løpegruppe her. Min YouTube finner du her og Facebook siden min her.

Camilla

2 kommentarer

  1. Akkurat fullført denne! En litt sånn «just do it» økt, men veldig deilig når den er ferdig. Jeg bruker nettbrett på mølla når det er langintervaller, da går det ganske greit :)

    1. treningsfrue

      Så flink du er! Nettbrett funker veldig bra – helt enig med deg! Da glemmer jeg tiden litt! God helg Irene!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *