UKAS INTERVALL | heia deg!!

Jeg er på hytta og skal i dag sykle min siste intervall denne uken. Siden tærne ikke er helt bra orker jeg ikke tanken på å løpe så derfor lager jeg ukas økt til deg uten at jeg løper den selv. Håper du kan ta den for meg!

Har du enda ikke meldt deg inn i min gratis løpegruppe på Facebook anbefaler jeg deg å gjøre det om du vil begynne å løpe, finne løpegleden eller liker å løpe. Den heter Treningsfrue Løpegruppe. Har du lyst å bli med i treningsgruppen min heter den Treningsfrue Treningsgruppe.

Ukas intervall | 45/15 intervaller

Stigning: 1,5-2 %
Intervall: 4 x (45/15 sek)
Hastighet: middels/høy hastighet, fast hastighet gjennom hele intervallen
Hvile: 2 min aktiv pause mellom hvert 4. minutt

Oppvarming

Start med lett oppvarming, gjerne i 10-15 minutter før du setter i gang. Ta også gjerne et par roligere drag på 45/15 sek før du begynner. Har du lyst å løpe denne ute er det også fult mulig!

Hoveddel

Intervallene 4×4 min | hvert drag er på 45/15 sek

4×4 minutter hvor et drag på 4 minutter består av 4x 45/15 sekunder. Totalt 4 minutter. Dette skal gjøres 4 ganger, altså 16 drag totalt. Denne er super motiverende!

Slik gjør du:

45/15 intervall betyr 45 sek løp og 15 sek pause hvor du hopper av mølla. Dette gjør du 4 ganger før du tar en aktiv pause på 2 min. Det vil si at du går/løper lett på mølla. Dette var altså et drag, og skal gjentas 4 ganger.

Avslutning

Avslutt med 5-10 minutter rolig gange på mølla, evt løp rolig hjem om du løper ute.

For mer inspirasjon følg gjerne løpegruppen min på Facebook: Treningsfrue Løpegruppe her. Min YouTube finner du her og Facebook siden min her

Se også siste løpefilmen min her.

Camilla❣️

7 kommentarer

  1. Denne DIGGET jeg. Jeg er litt trent, mye styrke, men aldri vært spesielt utholden. Løp denne på 11 km/h gjennom hele og gikk på 5-6 km/h i de aktive pausene. Det gikk fint, men tror jeg kunne tatt på litt mer. Hvor mye anbefaler du å øke fra hver gang man kjører denne? Øke farten på intervallene, eller farten i pausen?

    1. treningsfrue

      Så bra jobba Stine!!! Det er jo så moro å kjenne på mestring på intervaller! Om du har mer å gå på kan du jo forsøke å øke den med 0,5 eller 1 km/h. Du kan evt justere stigningen noe for å litt motbakker i beina:)

      1. Takk for svar! Det skal jeg prøve i morgen :D

  2. Hilde Beate

    Prøver denne imorgen, søndag tenker jeg! I dag ble det Navy OCR Kids, og i løypa med minstemann, for så å ta en rolig 5km på mølle etterpå.
    Tusen takk for praten i Horten – veldig koselig at du tar deg tid til å stoppe opp litt selv med både team og familie i nærheten. Håper dere fikk gjennomført et herlig løp og hadde et trivelig opphold i min hjemby!
    Klem Hilde Beate (tidl.TeamTreningsfrue)

    1. treningsfrue

      Det var så koselig å se deg!! Selvsagt har jeg tid til en prat med løpedronninga! Håper vi sees ved neste anledning! Klem Camilla

  3. Hei Jeg har aldri hatt spesielt bra kondisjon og selv om jeg forsøker å løpe føler jeg aldri fremgang. Hva mener du er den beste måten å oppnå bedre kondisjon? Og hvor starter man?

    1. treningsfrue

      Fordelen ved å ikke ha trent så mye kondisjon er jo at progresjonen din vil skyte i været på ganske så fort tid. Så vil den selvsagt etterhvert stagnere litt og flate seg litt mer ut. Men jeg ville startet med litt kortere intervaller, kanskje blanding av gå/rolig jogg bare for å kjenne og føle litt på formen. Etterhvert kan du utfordre deg selv ved å øke hastighet og %, men sørg bare for at det er moro! Ellers er det fort gjort å gi seg :)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *