Ukas andre intervall | bakker

Jeg løp intervall på mølla tidligere denne uken, og hadde store planer om å løpe andre og tredje økta ute. Sånn gikk det ikke. I hvert fall ikke på økt nummer to. Jeg skal prøve å karre meg ut for en litt lengre langtur i løpet av helgen, men nå var det mølla som fristet mest. Så i dag blir det først styrke for deretter å løpe en bakkeintervall litt senere i dag. Er du klar for ukas økt??

Har du enda ikke meldt deg inn i min gratis løpegruppe på Facebook anbefaler jeg deg å gjøre det om du vil begynne å løpe, finne løpegleden eller liker å løpe. Den heter Treningsfrue Løpegruppe. Har du lyst å bli med i treningsgruppen min heter den Treningsfrue Treningsgruppe.

I stedet for å bare løpe den samme intervallen eller den samme runden anbefaler jeg dere til å prøve å variere intervallene litt. Prøv f.eks denne bakkeintervallen og kjenn at du virkelig får kjørt deg! Bakkeløp har mange fordeler, og økt muskelstyrke er en av de! I tillegg får du trent psyken, da dette krever litt mer av deg enn å løpe på f.eks et flatt underlag. Det skal være tøft! Ved å løpe brattere bakker trener du både styrke, kondisjon og koordinasjon bedre. I tillegg er det en mer skånsom måte å løpe på!

Ukas første intervall | 3,5,5,4,4

Stigning: 5-6%
Hastighet: Høy intensitet
Hvile: 2 min aktiv pause mellom hvert drag
Avslutning: Avslutt med 5 min rolig løp

Oppvarming

Start med oppvarming, gjerne rolig løp i 15 minutter før du setter i gang.

Hoveddel
  • 3,5,5,4,4 min
Slik gjør du:

Bakkeintervaller og jeg er ikke så gode venner, men det skal vi bli! Har du lyst og muligheten til å løpe denne ute anbefaler jeg deg å gjøre det. Hakke mer motiverende vil jeg tro. Her skal du løpe i bakker, 3 min, så 2 min aktiv hvile, deretter 4 minutter for så å ha aktiv pause i nye 2 min. Dette skal du gjøre alle gangene, det vil si 3,5,5,4,4 min! Totalt med aktiv hvile blir dette 27 minutter. Klar??? Det er bare å sette i gang. En fin måte å kickstarte helgen med sprø du meg!

Avslutning

Avslutt med 5-10 minutter rolig gange/jogg.

For mer inspirasjon følg gjerne løpegruppen min på Facebook: Treningsfrue Løpegruppe her. Min YouTube finner du her og Facebook siden min her

Camilla

2 kommentarer

  1. Victoria

    Hei! Lurer på: har du skrevet noe feil her? Jeg har lest over innlegget flere ganger, men skjønner ingenting! I overskriften står det 5×7 min, i hoveddelen står det 3,5,5,4,4 min, mens i forklaringen skriver du løp i 3 min, så aktiv hvile i 2 min, og deretter 4 min og «fortsette sånn alle gangene». Er jeg helt dum, for dette skjønner jeg virkelig ikke altså

    1. treningsfrue

      Hei, jeg fikk endret overskriften. Den var feil :) Tusen takk!!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *