5 GODE GRUNNER TIL Å TRENE KONDISJON

Om dette ikke får deg opp av sofaen så vet ikke jeg! Her har du 5 gode grunner for å trene intervaller og kondisjon!! Og du? Ikke vent til januar. Hvorfor ikke starte nå og være godt i gang når det nye året starter?? Så kan nyttårsforsettet være å fortsette med løpingen!!

Jeg har som dere vet en løpegruppe på Facebook som jeg er veldig stolt av. «Treningsfrue Løpegruppe» Her er vi nesten 13 000 mennesker som daglig inspirerer hverandre med alt fra løpeturer i skogen, gåturer, intervaller på mølla eller andre løp. Det deles svette selfies, store og små milepæler, frustrasjon, svette og tårer. En gruppe som er ment for å få deg opp av sofaen, bli inspirert og rett og slett øke det daglige aktivitetsnivået. Du er velkommen dit du også!

Denne kommentaren våknet jeg til her forleden:

«…digger virkelig intervallene dine! Det er faktisk de som har gjort at jeg nå etter mange år har endelig funnet løpegleden i år! Intervaller for meg har alltid bare vært forbundet med 4×4 intervaller og pes, men så kom jeg over din blogg i påsken, og siden det har jeg løpt masse og deltatt på mitt aller første løp i år 😊 så takk!

Hvor fantastisk er ikke dette? Det er blant annet slike tilbakemeldinger som gjør at jeg fortsatt holder på med det jeg gjør. Det å slå et slag for helårskroppen, treningsglede, mestring, daglig fysisk aktivitet og bevegelse er noe jeg brenner veldig for, og jeg håper at denne gruppen kan fortsette å inspirere hverandre i flere år fremover! Jeg trenger også motivasjon som alle andre, og er det en dag jeg ikke vil løpe er det ofte jeg tenker på løpegruppa. Så tusen takk alle sammen

Når det er sagt har jeg veldig lyst til å dele litt KONDIS-INSPO fra fantastiske Melina som jobber som idrettsfysiolog og performance coach. Melina er et stort forbilde for meg og mange andre, og hun sitter inne med masse god kunnskap.

Jeg vil gjerne dele et innlegg hun la ut i løpegruppen min med dere som omhandler konsesjon og hvorfor trene dette. Håper det inspirerer!!

5 gode grunner til hvorfor trene intervaller

  1. Kondisjon er den enslig sterkeste predikatoren for dødelighet og dermed også levetid. Dette har man sett i flere store studier selv etter at det er korrigert for røyking fettprofil, diabetes, kjønn, alder og MYE mer.
  2. God kondisjon trumfer fysisk aktivitet! Det vil si at dersom du har god kondisjon har du » råd» til mer stillesitting. Alt av trening og aktivitet teller godt for helsen. Men mer teller mer, og høyere intensitet teller mer –> Derfor er intervaller SÅ bra!
  3. Personer med god kondisjon har lavere forekomst av psykiske lidelser som depresjon og angst. Og fysisk trening får stadig del i behandling av psykiske lidelser. Du tåler også stress bedre.
  4. Kondisjons-og utholdenhetstrening er virkelig en lykkepille – på kort og lang sikt! Etter at du har gjennomført en trening øker niåene av lykkehormoner som serotonin, GABA, dopamin, endorfin m fl. og nivåene av stresshormoner reduseres.
  5. Kondisjonstrening over tid gir en større arbeidskapasitet og dette kan gi deg MER overskudd i hverdagen.

Du finner Melina under navnet @melinamagulas på Instagram!

Håper du fikk litt lyst til å begynne å løpe etter å ha lest dette! Husk de faste intervallene mine hver fredag her på bloggen!

Fikk du ikke med deg ukas YouTube video sjekk den gjerne her.

Snapchat: Treningsfrue

Camilla

6 kommentarer

  1. Hei, hva skal jeg begynne med når jeg er 25 kg overvektig pga medisiner, dårlig kondis.. Hater å løpe, har tredemølle hjemme. Sliter med depresjon, å vil så gjerne bli kvitt den, grunn nr 4 !! Jeg vil bli frisk, bare trening jeg ikke har prøvd. Kan du gi med ett nybegynner tiips

    1. Hei Silje, du har dessverre ikke annet valg enn å ta frem løpeskoene og løpe bortimot en mil om dagen. Det er den eneste depresjonskuren som har blitt dokumentert fungerende. Det hjelper også å unngå potetgull posen det neste halvåret. Friske grønnsaker og andre sunne alternativer er veldig fint.

      1. Takk, spiser sunt og ikke nå potetgull
        ❤️

    2. treningsfrue

      Hei Silje
      Her ville jeg nok tatt kontakt med en personlig trener eller fagperson som kan hjelpe deg litt i gang. Ellers ville jeg nok satt meg små mål du vet du kan klare å gjennomføre slik at du føler på mestring. Mestring er det som får meg til å ville mer, og treningsgleden kommer fort snikende om trening blir moro! «Alle monner drar» heter det så det å tilføre hverdagen en liten livsstilsendring, som f.eks å ta trapper vs heis, gå til og fra butikken, kutte ut brus i uka eller andre tiltak vil det over tid gi resultater. :)

      1. Takk, ja jeg har ønsket meg det i julegave, får se hva nissen gjør ❤️ God jul til deg og dine, du er en fantastisk person ❤️

      2. treningsfrue

        Herlig! God jul til deg og dine <3

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *