ÅRETS FØRSTE INTERVALL!!

Endelig fredag folkens, og det betyr jo bare en ting! INTERVALLER!!! Jeg har blitt så glad i å dele disse intervallene med dere, og etter å ha sett hvor mange som har blitt glad i å løpe kan jeg ikke annet enn å fortsette. Kjenner jeg blir gira selv!! Klar for årets første intervall?

Har du enda ikke meldt deg inn i min gratis løpegruppe på Facebook anbefaler jeg deg å gjøre det om du vil begynne å løpe, finne løpegleden eller liker å løpe. Den heter Treningsfrue Løpegruppe.

Ukas intervall

Oppvarming

Ukas intervall har blitt inspirert av ei i løpegruppa mi som heter Kathrine. Økta er morsom og utrolig spenstig så her er det bare å gi full gass!

Start med lett oppvarming for deretter å løpe på 7-8-9 km/h de siste 5 minuttene. Totalt 10-15 minutter før du setter i gang. Viktig at kroppen er varm før du begynner.

Hoveddel

  1. 2 % stigning
  2. 1 min aktiv hvile mellom hvert 5 min
  3. 4×5 min med oppdeling, se under
  4. Øk gjerne med 0,5-1 km/h for hvert femte drag. Jeg begynner på 12-13 km/h og øker med 1 km/h.

—————————————————-

  • 1×5 min (løpes 50/10 sek)
  • 1×5 min (løpes 50/10 sek)
  • 1×5 min (løpes 40/20 sek)
  • 1×5 min (løpes 40/20 sek)
Slik gjør du:

Sett stigningen på 2% og kjør første drag 1×5 min, men del den opp i 50sek/10 sek x 5 drag. Det er totalt 5 minutter. Deretter tar du 1 min aktiv hvile før du begynner på nye 5 min akkurat på samme måte. På de to siste ser du at tiden er 40/20 så her har du litt lengre pauser og kortere drag. Forsøk å øke tempo litt for hvert femte drag om du klarer.

Avslutning

Ro ned og løp/gå i 5-10 minutter. Tag meg gjerne på Instagram om du løper denne i løpet av uken! Kult å få med seg hvem som tester den ut!

For mer inspirasjon følg gjerne YouTube her

Snapchat: Treningsfrue

Camilla♥

2 kommentarer

  1. Camilla Thustrup Holm

    Hei.
    Jeg er glad i å jogge, men løper bare ute. Har du noe tips til intervall ute? Jeg syns det er lettere å presse meg på mølla når det gjelder intervall, men har ikke tilgang til det nå. Takknemlig for svar
    Mvh Camilla

    1. treningsfrue

      Jeg har ikke løpt så mye intervaller ute, men jeg har testet denne:

      Oppvarming 10-15 min; sørg for å starte rolig for deretter å løpe noen drag litt raskere de siste par minuttene for ¨vekke kroppen litt.

      Hoveddel: 45/15-intervaller
      Her løper du raske drag på 45 sekunder med 15 sekunders pause hvor du går. Kjør 10 slike drag for deretter å gå i ett minutt. Deretter tar du 10 nye. Eventuelt 5 drag om du er nybegynner. Dette er en tøff intervall hvor du ikke rekker å hente deg inn noe særlig da du kun går 15 sek mellom hver intervall. Men den er morsom! Du skal ligge såpass høyt i sonen (rundt 4) at du ikke klarer å prate noe særlig :) Husk å trappe ned som avslutning med litt gange, lett jogg hjemover :) Lykke til!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *