NORGESFERIEN 2018 | ferien som har alt

Jeg har fått så mange henvendelser på norgesferien vår i fjor at jeg like greit lager et nytt innlegg på hele ruta Garantert flere av dere som tar denne i år, og jeg håper jo at vi kan inspirere dere alle til å feriere mer i eget land. For fy søren for et land vi bor i! Om været blir like bra som i fjor skal godt gjøres, men vi gleder oss til en ny norgesferie med bil, telt og hotell. Mer om den turen kommer i juli så det er bare å følge med. jeg kommer selvsagt til å oppdatere så mye jeg kan! I mellomtiden kan dere kose dere med fjorårets tur, som var den beste ferien vi noensinne har hatt♥

Dag 1-3 | Oslo – Aurland

Vi satte oss i bilen og kjørte fra Oslo til Aurland. Et utrolig koselig sted hvor dype daler møter snøkledde topper, grønt vann og koselige rorbuer langs vannet. Ikke akkurat verdens navle, men det er kanskje derfor det var så koselig her! Vi bodde på Aurland Fjordhotell, et gammelt men helt ok hotell med stil fra 80 og 90 tallet. Hadde vi visst bedre hadde vi leid oss en rorbu nede ved vannet (Vangsgaarden), men det var første gang vi er her.

Vi tok toget fra Flåm og opp til Myrdal stasjon, og selve togturen tok ca en drøy time (inkludert stopp). Det ene stoppet var jo som tatt ut fra et eventyr. Vi kom til fossen, og plutselig stod Huldra der og sang. Helt magisk! Denne togturen er blant de bratteste togreisene i verden på normalspor, og har en høydeforskjell på 865 meter! Jeg tror denne togturen ble kåret til «The World’s most incredible train journey» i 2014.

På toppen leide vi sykler og syklet deler av Rallarvegen nedover tilbake til Flåm. Det er mye nedover, og det ble en utrolige flott tur for store og små. Litt bratt på toppen, men der gikk vi nedover med syklene til det ble bedre. Ikke så lang avstand, og selve sykkelturen passer virkelig for store og små. Slakt nedover hele veien med hester, dyr og deilig kaffestopp underveis. Det var servering underveis hvor du kunne stoppe å nyte deilige lapper og kaffe.

Etter denne opplevelsen tok vi en båttur i Flåm. Her hadde vi bestilt ferjebilletter i forkant, noe jeg tror kan være smart i høysesong. Det samme gjelder forøvrig togturen opp til Myrdal stasjon.

Dag 4 – Vettisfossen

Etter Flåm tok vi turen til Vettisfossen hvor planen var å sove i telt på toppen av fossen. Vettisfossen ble kjent etter at deltakerne fra 71 grader nord måtte sove i hengekøye over selve fossen.

Vettisfossen ligger i Øvre Årdal, nærmere bestemt Utladalen. (Tror det het Hjelle) Her parkerte vi, tok på oss sekkene for å gå til Vettisfossen for å telte. Etter ca 7 km kom vi til Vetti Gard hvor det var to veier til fossen. Vi tok feil vei og endte opp nederst ved fossen, altså bare steiner og ingen steder å telte. Måtte snu, gå tilbake til Vetti Gard Turiststasjon (også muligheter for overnatting) og telte der. Da var klokka 20 på kvelden så ungene ville ikke gå lengre. Men vi fikk en teltplass på en liten topp ved hytta og koste oss der! Telttur med barna er trolig noe av det koseligste jeg gjør, og vi lot iPad ligge igjen i bilen. Deilig for store og små, og det er så herlig å se de leke sammen ute i naturen.

Våknet opp tirsdag morgen med nydelig vær, en kaffekopp i hånda og havregrøt på pose til frokost. Deilig start på dagen før vi tok turen tilbake til bilen. Måtte gjøre et lite stopp på den fineste badeplassen jeg har sett, Høljahølen heter den visst. Ble nakenbading på alle mann, og jeg må si at det var både forfriskende!Deretter satt vi oss i bilen for å kjøre 3,5 time til Loen.

Dag 5 | Loen

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men Loen leverte for å si det sånn. Vi ankom Hotell Alexandra tirsdag ettermiddag etter noen fine dager i Øvre Årdal. Vi hadde hatt været med oss hele uken så vi fikk virkelig sett Norge på sitt beste!

I Loen var det mange som kom med tips om både Skåla og Via Ferrata, men vi endte opp med å kjøre til Oppheim for så å ta turen til fots opp til Hoven via Skredfjellet. Det vil si at endestasjonen var Loen Skylift hvor vi også kunne ta gondolen ned tilbake til hotellet.

Turen startet ved en parkering ved Oppheim, ca 4-5 km fra hotellet. Smale veier oppover, men jeg har en stødig mann som kan kjøre bil. Parkerte som sagt på Oppheim og begynte å traske oppover noen kjedelige traktorveier. Ikke mye sjarm over det, men heldigvis kom det et par stikkveier/stier (var skiltet hele veien) som vi gikk for å blende litt mer inn i naturen.

Vi fulgte skiltet Hoven via Skredfjellet og endte opp med en 4,5 timers gåtur. Tok oss en del pauser underveis, nøt litt utsikt, spiste matpakkene vi hadde smurt fra frokosten og drakk fjellvann fra rennende små fosser. En fin tur som endte oppe på Loen Skylift. Siden bilen stod på den parkeringen 5 km unna hotellet valgte Jørgen å løpe ned traktorveien fra toppen mens vi tok gondolen ned igjen. Flott utsikt og nok en kul opplevelse å sette i boka.

Dag 6,7 og 8 | Geiranger

Vi ankom Geiranger etter noen fantastiske dager i Loen, og da var det egentlig bare å legge seg på sengen, slappe av, nyte hotell livet og gode senger før en lang dag med opplegg hele fredagen. Våknet opp til sol og blå himmel fredag morgen så dagen kunne jo ikke startet bedre. Spiste en god frokost før vi begynte dagen med kajakk. Blikkstille vann, skyfri himmel og utsikt mot de 7 søstre gjorde at dette ble en utrolig fin opplevelse for store og små. Hadde doble kajakker slik at vi kunne ha hvert vårt barn i båten. Turen var med guide, og jeg tror faktisk vi var ute på fjorden i snaue 2,5 time.

Siden vi hadde smurt med oss matpakker på hotellet var det bare å reise rett ut i hotellets RIB for å få en liten tur ute på vannet. Etter det ble vi kjørt til en liten bukt i nærheten av fossene «de 7 søstre«, som er en foss med fallhøyde på ca 300 meter. Fossen er dannet av Knivsflåelvene som ligger ved siden av hverandre.

Etter at vi ble kjørt til denne bukta var det å begynne stigningen oppover. Moro å se gutta sprette oppover stien, for etter bare 20 minutter var vi på toppen av Skageflå. Skageflå er en fjellgård som nå er fraflyttet og ligger på en fjellhylle ca 250 meter over Geirangerfjorden. Før i tiden bandt de barna fast i tau mens de skulle jobbe slik at de ikke falt ned.

Vi tok lunsjen på toppen av Skageflå, og jeg tror ikke jeg har hatt bedre utsikt til et måltid noen gang. Termosen var fylt opp med kaffe fra frokosten og brødskiva med brunost har vel aldri smakt bedre. Et lite «moment» der altså, og er dere i Geiranger ta turen dit!

Etter lunsj og en fin spasertur nedover var det RIB tilbake til hotellet, skifte og gjøre seg klar for noe av det morsomt barna har gjort så langt i ferien. Det var i hvert fall det de sa etter å ha holdt på å le seg ihjel på vei oppover mot utsiktspunktet Dalsnibba som ligger 1500 m.o.h. Vi kjørte små elektriske små biler som passet perfekt på de smale veiene. Det er plass til to i hver bil så du kan tro vi hadde det moro på vei oppover.

Vi kom oss opp til Dalsnibbba, og her var det kaldt så ta med godt med klær om dere skal ta turen. En vanvittig utsikt og en opplevelse verdt å ta med seg. Kjøreturen ned var like moro, og etter en varm dusj var det deilig med en god middag og en god natt søvn.

Etter Geiranger gikk turen videre til Åndalsnes, og nydelige Romsdalseggen.

Dag 9 og 10 | Åndalsnes og Romsdalseggen

Mange har spurt meg om Romsdalseggen er innafor med små barn, men her har jeg egentlig ingen fasit. Tror det er veldig individuelt i forhold til hva barnet ditt orker, tåler av høyder og klatring, men for gutta gikk det veldig fint. Et par heng man måtte passe litt ekstra godt på, men jeg følte det gikk veldig bra. Så noen med hund som slet med å komme opp et lite stykke der så har dere hund sjekk med noen som har gått der med hund før dere drar.

Vi ankom Trollstigen Resort like utenfor Åndalsnes lørdag kveld etter en biltur fra Geiranger. Det å kjøre ned Trollstigen var en opplevelse i seg selv, og hytta vi hadde leid skapte noen fantastiske barndomsminner. Så enkelt, men allikevel hadde den alt vi trengte. Uten TV, men med wifi om du skulle trenge det.

Sov en natt der før vi pakket oss ut, sjekket ut og kjørte bort til Åndalsnes for å begi oss ut på Romsdalseggen og Rampestreken. Et lite tips her er å parkere på nedsiden ved Rampestreken for det er her du kommer ned fra fjellet. Parker der, gå bort til togstasjon og ta bussen derfra. Bussbillettene bestilte vi dagen i forveien, noe som kan være lurt. Mye folk på bussen gjorde at vi kom akkurat med selv om vi hadde bestilt billetter.

Vi hadde ikke bruk for ullgenser eller jakke, men pakk etter været. Det var varm vind på toppen så vi var heldige, men du vet aldri. Smør deg gjerne et par ganger i løpet av turen, for sola tar på toppen der. Ta med masse mat og vann, og for all del husk kaffekoppen som du bør nyte på toppen der! Beste kaffen jeg har hatt.

Hvordan opplevde jeg å klatre med barna?

Jeg har innsett at jeg er ganske så redd høyder, i hvert fall når jeg har med meg barna mine. Jørgen mener jeg er til tider små hysterisk, men jeg er ikke så ivrig på at de skal bevege seg nærme kanten når det er stup rett ned. Utenom det synes jeg hele turen gikk kjempe bra, gutta klarte seg fint, ingen høydeskrekk, og selv om det til tider var litt «luftig» på noen av partiene hadde vi full kontroll. Det er kjetting på en del av de bratteste hengene og vi hadde kontroll på hver vår kid.

Følelsen av å komme på toppen å se fjelltoppene bare åpne seg var en fantastisk opplevelse som var verdt hele turen. Du føler deg ganske så liten på toppen der, men samtidig veldig til stedet. Bare å nyte!

Vi hadde muligheten til å ta en liten tur på toppen av Blånebba som kun tok 1 time ekstra, men siden dette var en lang tur for gutta i utgangspunktet droppet vi det denne gangen. Får heller bli neste gang, for hit skal jeg igjen.

Etter å ha klatret eggen og noen fjellsider til kom vi etterhvert ned til Rampestreken som er en utkikkspost over hele dalen. Mye turister, så vi følte vel egentlig at vi hadde fått mye mer ut av utsikten på toppen. Veien ned herfra var kjedelig, for med 600 bratte høydemeter med trapper, sti og tett skog var det lite se, og vondt for knærne. Greit å vite på forhånd så man er klar over det – litt drøy nedfart. I hvert fall for slitne gutter.

Dag 11 | Haugastøl

Vi skulle egentlig til Bergen, men etter å ha endret reiseruta noe endte vi opp i Geilo. Vi startet dagen med å kjøre opp til Haugastøl for å leie sykler. Bilen parkerte vi der mens vi hentet sykler. Syklet deretter ned til Haugastøl togstasjon for å vente på toget opp til Finse. Toget går kun 1 gang (tror jeg) på formiddagen fra Haugastøl til Finse, og vi kjøpte billetter om bord på toget. De hadde egen vogn til sykler så det gikk veldig fint.

Ankom Finse etter ca 20 minutter på toget, og vi hadde som vanlig pakket sekken med varme klær i tilfellet være skiftet. Hoppet av på Finse og satt oss på sykkelen for å sykle tilbake igjen til Haugastøl. Finse ligger ca 1220 m.o.h. men det var fortsatt varmt nok til å sykle i topp og shorts. Men det er ikke sikkert vi får samme sommer som i fjor så ta med godt med klær.

Rallarvegen er lang, og vi har jo tidigere syklet et lite stykke av den fra før, Myrdal til Flåm. Denne gangen var det 27 km fra Finse til Haugastøl. En fantastisk tur med slak nedoverbakke hele veien. Anbefaler dere med eller uten barn, for turen var super koselig! Vil du ha litt mer utfordringen kan du ta den motsatt vei, det vil si Haugastøl til Finse. Da har du slakt motbakke hele veien!

Dag 12, 13 og 14 | Geilo

Dagen etter Haugastøl kjørte vi til til Prestholt, parkerte bilen og begynte å gå opp til Prestholtskarvet som ligger ca 1600 m.o.h. Det er 1 km lang sti som er bygget av sherpaer fra Nepal. De har lagt inn steiner oppover hele stien så det er en veldig fin rute for store og små. Jeg så både foreldre med bæremeis, besteforeldre med barnebarn, par uten barn og ungdommer gå denne løypa. På toppen nytes matpakke før du går ned samme vei du kom, evt. så kan du gå runden som er totalt 6,5 km. Da går du bare videre (følg de røde merkene) så kommer du ned litt lenger borte. Det var runden vi tok, og det er absolutt en flott familietur.

Vi gleder oss til en ny norgesferie så følg med i juli for den tror jeg blir bra! Krysser fingrene for at det blir bra vær så vi kan bo masse i telt også! Drar du noen av disse stedene må du gjerne si ifra til meg hva du synes!! Det er alltid moro å høre om dere som tar turen!

Camilla

Relaterte innlegg

Handlekurv
    Handlekurven din er tomSe treningsprogrammer